לדמיין עבר אחר

ראיון שערך אתר "אורבנולוגיה" עם איאד ברגותי, מחבר הרומן "סיפור עכאא'י", על ההיסטוריה והזיכרון של העיר עכו, ייחודה ומעמדה בהיסטוריה והתרבות המקומית.

"השיחה עם הסופר איאד ברגותי על העבר הלא רחוק של העיר עכו, מציירת תמונה אזורית אחרת ואף קשה לדמיון כאשר אנו נטועים עמוק כל כך בסדר הקיים שמגדיר גבולות ומצייר אויבים. אך במפה והסיפור שהוא פורש בפנינו מצטיירת תמונה מורכבת של מערכת קשרים ענפה בין לבנון, סוריה, עירק, חיפה ועכו. במאה השמונה עשרה, עכו הייתה עיר נמל חשובה באיזור בילאד אלשאם (סוריה) באזור שהתאפיין בגבולות רחבים וקשרי מסחר ותעשייה שקשרו בין הכותנה שבעמק יזרעאל לצריכתה באירופה, ובין חיפה ללבנון. ברגותי סבור שהעיר עכו איננה מקבלת את המקום הראוי לה בהיסטוריה של הערים הפלסטיניות בישראל לעומת יפו וחיפה שזכו למעמד אייקוני. אך כמי שצלל אל סיפורי העבר שלה ברגותי רואה בעכו עיר לא פחות משמעותית ומרובדת מבחינת השכבות ההיסטוריות, הדמויות והמפגשים שהצטלבו בה ובנו אותה.

לאחרונה התפרסמה בעברית הנובלה של ברגותי ‘סיפור עכא’אי’1, המתרחשת בשנות הארבעים של המאה העשרים בעיר עכו. הסיפור מאיר את החיים העירוניים שהתרחשו בה, בתי הקפה, קבוצת הכדורגל, הטיילת, סיפור אהבה בין צעירים, קנאה, תככים, מתחים, מוסיקה, שאיפות לאומיות וחלומות של צעירים.

הסיפור מתרחש בתקופת המנדט, בין המרד הערבי הגדול שמותיר טראומה בחברה הפלסטינית מעט לפני הנכבה. מלחמת 48 אמנם איננה מוזכרת בספר, אך הידיעה של הקורא באשר למה שעתיד להתרחש ולקטוע באחת את חיי העיר ותושביה, תורמת לקריאה שיש בה עצב על הטרגדיה שצפויה להתרחש. בראיון שקיימתי עם ברגותי אנחנו משוחחים על העיר עכו ומעמדה בהיסטוריוגרפיה המקומית. על אף שסיפורו מתרחש בשנות ה-40 את הסיפור של עכו הוא בוחר להתחיל במאה ה-18."

להמשך קריאה יש לעבור לאתר אורבנולוגיה כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *